Fenix Ekonomi fortsätter att skörda framgångar inom de allmännyttiga bostadsföretagen. Två av de senaste företagen på Akribis kundlista är värmländska Karlskogahem och Degerforsbyggen, som förutom att ha gjort samma val av ekonomisystem också kommer att genomföra en samordnad och gemensam driftsättning av Fenix.
– Det här är första gången vi gör en driftsättning med två olika bolag samtidigt, och tack vare att Fenix nu är molnbaserat spelar det ingen roll var vi sitter rent fysiskt och går igenom systemets olika komponenter med kunderna. Så i det här fallet kommer vi att sitta en dag var hos Karlskogahem och Degerforsbyggen, berättar Carl-Gustav Sturesson, sälj- och marknadschef på Akribi System AB.
– Det finns många fördelar med en samordnad driftsättning av det här slaget. Dels blir det en mer kostnadseffektiv process för båda bolagen, dels kan de hjälpa varandra och utbyta erfarenheter på ett helt annat sätt än om man gör det var och en för sig.
”Skönt att komma hem”
Tomas Nyberg, ekonomichef på Degerforsbyggen, berättar att de tittade på tre olika ekonomisystem i samband med att de beslutade sig för att lämna ”kommunsystemet” som används gemensamt av olika kommunala bolag. Att valet till slut föll på just Fenix handlade mycket om den fastighetsanpassning som systemet erbjuder samt möjligheterna till integration med exempelvis fastighetssystemet Momentum.
– Med Fenix kommer vi därmed att få betydligt fler funktioner och möjligheter kopplade till just vår fastighets- och bostadsverksamhet än vad vi haft tidigare. Därför känns det skönt att ”komma hem” igen efter många år i den kommunala systemvärlden, säger Tomas Nyberg.
Många fördelar
Han ser många fördelar med den gemensamma driftsättningen tillsammans med Karlskogahem, en kollega i ”branschen” som finns bara 20 minuters bilfärd bort.
– Framför allt att vi som kund därmed får ett bättre pris totalt sett när vi är två som delar på den delen av kostnaden. En annan viktig fördel är att vi knyter en tätare kontakt med en kollega, där vi bygger upp kompetenser på två olika håll som vardera part kan ha nytta av.
Och han får medhåll av sin kollega Urban E Linder, VD för Karlskogahem.
– Samordningen med Degerfors är ju mer en tillfällighet, men det är klart det finns fördelar med att implementera ett nytt system samtidigt med våra närmaste branschkollegor. Dyker det upp problem så kan man ju bolla det med varandra, vilket såklart även är en fördel när systemet är på plats, man kan ju enklare byta erfarenheter, driva utveckling och så vidare, säger han.
Fakta:
Degerforsbyggen AB
Antal lägenheter: Ca 1 000
Omsättning: Ca 102 mkr (2017)
Anställda: 15 st
Karlskogahem AB
Antal lägenheter: Ca 2 700
Omsättning: 223 mkr (2017)
Anställda: 42 st