Östersundshem är nästa bolag inom allmännyttan att välja Akribi som sitt ekonomisystem. Med Akribi hoppas Östersundshem få ett system som både är anpassat efter deras unika behov och som samtidigt hjälper ekonomiavdelningen att effektivisera sina rutiner.
– En viktig parameter i vår upphandling var att få ett system med branschanpassade funktioner som är utvecklat för just fastighetsbolag. Det kravet möter Akribi fullt ut samtidigt som de känns både kundnära och lyhörda, med förmåga att lyssna på sina kunders önskemål, säger Sara Andersson, ekonomichef på Östersundshem.
Effektivare processer
Enligt plan ska Akribi vara i drift den 1 juni och då hoppas Östersundshem kunna fortsätta och förstärka den effektiviseringsprocess som bolaget generellt sett har arbetat med en tid.
– Vi på ekonomiavdelningen förväntar oss att kunna öka graden av automatisering och digitalisering i våra processer och därmed få ett effektivare arbetsflöde. Vi ser fram emot att bland att få mycket bättre processer för leverantörsfakturor, anläggningsregister och fastighetsmoms, säger Sara.
Östersundshem har sammanlagt omkring 4000 lägenheter och även en mindre del offentliga och kommersiella lokaler. Bolaget omsätter cirka 300 miljoner kronor per år och har ett 60-tal anställda.