När Ludvikas kommunala fastighetskoncern skulle välja ett nytt ekonomisystem, föll valet till slut på Akribi. Förutom att ge nya möjligheter till automatisering och effektivisering i ekonomiarbetet, får man framöver även helt nya möjligheter till analys och uppföljning.
Koncernen består dels av det allmännyttiga bostadsföretaget Ludvikahem AB och dels av Ludvika kommunfastigheter AB, med en sammanlagd yta på omkring 450 000 kvadratmeter. När de kommunala fastigheterna övergick från en förvaltningsfas till ett ägandeansvar vid årsskiftet, insåg man att det fanns behov av ett ekonomisystem som erbjöd bättre möjligheter till uppföljning och analys än det befintliga systemet kunde erbjuda.
– Framöver behöver vi kunna redovisa och följa upp våra investerings- och byggprojekt på ett bättre sätt, och det kommer vi att kunna göra i Akribis ekonomisystem. Vi har också fått väldigt goda referenser från ett av våra andra kommunala bolag – WessmanBarken – som använder Akribis ekonomisystem sedan ett par år tillbaka, säger Hans Westergren, administrativ chef för Ludvikahem och Ludvika kommunfastigheter.
Mer automatisering
En annan förhoppning med bytet av ekonomisystem är att kunna öka graden av automatisering och EDI i fakturaflödet, med exempelvis möjlighet till både automatkontering och automatattest på den relativt stora volymen av återkommande och standardiserade fakturor.
– Här ser vi en stor förbättringspotential som vi hoppas att Akribi kan hjälpa oss att utnyttja på bästa och mest effektiva sätt.
Enligt plan ska projektet startas i april och målet är att vara i full drift i Akribis molnbaserade system från maj månad. Planen är också att mycket av utbildning och driftsättning av det nya systemet ska ske via nätet, med så lite konsult- och resekostnader som möjligt i ett projekt av det här slaget.