Sölvesborg Energi – ett kommunalt koncernbolag som hanterar VA, elnät, elhandel, fjärrvärme och fibernät i Sölvesborgs kommun – kommer under våren att byta till Akribis ekonomisystem. När bolaget bjöd in till upphandlingen var ekonomichefen inte medveten om Akribis ekonomisystem, men det visade sig slutligen komma ut bäst av alla deltagande anbud.
– Från början var vi inställda på helt andra system på marknaden, och för egen del hade jag inte hört talas om Akribi förrän vi gick in i upphandlingen. Där blev vi positivt överraskade av både systemvisningen och prissättningen, och till slut var det Akribis system som uppfyllde flest av kraven som fanns uppställda, berättar Sara Thim, ekonomichef på Sölvesborg Energi.
Bättre verktyg
Sölvesborg Energi har tidigare arbetat i ett kommungemensamt ekonomisystem, men under sina fem år som ekonomichef har Sara känt ett växande behov av att byta till ett system som är bättre anpassat för de behov som finns i bolag med många anläggningar. Enligt Sara är det befintliga systemet inte heller särskilt användarvänligt och möjligheterna att plocka ut rapporter är både krångligt och tidskrävande.
– Vi behöver ha ett system som jobbar för oss och inte emot oss, och där känner vi att Akribi är helt rätt för våra behov. Inte minst ser vi fram emot att få arbeta med ett anläggningsregister som är anpassat för just vår verksamhet, säger hon.
– Och det vi har sett av rapporterings- och analysverktygen i Akribis system lovar väldigt gott, där vi ser fram emot att kunna skapa mer målgruppsanpassade rapporter utifrån organisationens olika önskemål, förklarar Sara.
Tryggt med Akribi
Driftstarten är satt till månadsskiftet mars-april, och just nu pågår ett intensivt arbete med kontoplaner, konverteringar och integrationer till andra system i verksamheten. Med Akribis gedigna erfarenhet av att genomföra systembyten, ser Sara och hennes två kolleger på ekonomiavdelningen fram emot ett smidigt systembyte.

– Vi vet från de referenser vi tagit att Akribi inte släpper något innan allting fungerar, så där känner vi en stor trygghet. Vi ser också en fördel i att Akribi är en lite mindre och familjär organisation, där vi inte bara blir en kund i mängden.
– Det finns alltid en viss nervositet i en organisation inför ett större systembyte, men jag har lovat att alla hos oss kommer att bli nöjda och att det blir en enklare, mer användarvänlig miljö att arbeta i.