Fastighets AB Förvaltaren i Sundbyberg har valt Akribi som nytt ekonomisystem. Valet gjordes efter en noggrann utvärdering av marknaden och ett efterföljande förhandlat förfarande, där Akribi var den leverantör som till slut kom ut som vinnare i upphandlingen.
– Vi har verkligen varit angelägna om att vi ska få ett system som möter våra behov och de speciella krav som finns i fastighetsbranschen vad gäller exempelvis anläggningsregister och momshantering, och det kommer vi att få med Akribis ekonomisystem, säger Marie Frykholm, ekonomichef på Förvaltaren.
– Arbetet inför upphandlingen utmynnade i en tydlig kravspecifikation med höga säkerhetskrav och en utvärderingsmodell helt utifrån våra behov. Som en del i upphandlingen fick de medverkande leverantörerna besvara ett omfattande frågebatteri och demonstrera sina system. I det förhandlande förfarandet blev det tydligt att Akribi var det system som var det vinnande alternativet, säger Marie.
Driftstart i maj
Bakgrunden till bytet är dels att Förvaltaren vill modernisera sitt löpande ekonomiarbete och dels att man idag har två separata system för redovisning och fakturahantering. Nu vill man samla allt i ett system och samtidigt automatisera och effektivisera många av de löpande redovisningsrutinerna.
Fastighets AB Förvaltaren går i drift med Akribis ekonomisystem i maj, efter att ha arbetat med nödvändiga konverteringar och integrationer under projektets gång.
Fakta:
Fastighets AB Förvaltaren är det allmännyttiga bostadsföretaget i Sundbybergs kommun. På ekonomiavdelningen arbetar cirka 10 personer, och Förvaltaren hanterar även ekonomiarbetet för ett par andra kommunala bolag i Sundbyberg. I beståndet finns drygt 6 600 lägenheter och ett 80-tal lokaler samt kommunala fastigheter.