Akribi och Momentum samarbetar kring en ny paketering och integration mellan sina respektive ekonomi- och fastighetssystem. Med hjälp av öppna API:er kan man erbjuda en helhetslösning som gör det enkelt för kunder att få ut det mesta av båda systemen, utan att behöva fundera på tekniken.
En gemensam koppling mellan systemen och leverantörer som har ett nära samarbete skapar en extra trygghet för kunden. Risken är annars att man blir beroende av en tredje part, som utvecklat en integration men inte står för underhållet.
– Det här är ett samarbete som i första hand är bra för våra gemensamma kunder i fastighetsbranschen, säger Carl Gustav Sturesson, sälj- och marknadschef på Akribi. Här blir ett plus ett verkligen tre, och vi ser fram emot ett fortsatt nära och fördjupat samarbete där vi tillsammans har kundernas bästa för ögonen.
Ett fastighetsbolag som använder både Momentum och Akribi är Östhammarshem.
– Vi valde Akribi och Momentum för att de erbjöd precis det vi var ute efter, lättanvända system med stora möjligheter till automatisering, säger Jessica Eliardsson, vd på Östhammarshem. Tidigare har vi lagt enormt mycket tid på manuella uppgifter. Nu räknar vi med att vår ekonomiadministratör kommer att spara 25-30 procent arbetstid bara genom automatiserad hyresavisering med mera.
Många kunder efterfrågar ekonomisystem och fastighetssystem som pratar samma språk och som gemensamt hanterar fastighetsbolagens mest vitala processer.
– Styrkan i vårt samarbete ligger i att vi är två leverantörer som ligger nära kunden och lyssnar på deras behov, säger Gustav Bouvin, affärsområdeschef på Momentum. Genom att vi båda erbjuder standardsystem med öppna API:er är det enkelt att skicka information mellan systemen och automatisera många tidskrävande processer. Vi tar ansvaret för att allt fungerar, så kunden slipper tänka på det.